Waarom Sannah?
Niet wat je overkomt maakt hoe je je voelt, maar hoe je daarmee omgaat. Ik kan me daar helemaal in vinden. De één maakt iets moeilijks mee, maar weet desondanks wat van zijn leven te maken. De ander gaat, in een vergelijkbare situatie, zichzelf zielig zitten vinden. Ik merk vaak dat kinderen in de jeugdhulpverlening als zielig gezien worden. Ik wil ze graag van dat stigma afhelpen, want als je zielig gevonden wórdt, ga je je ernaar gedragen. En daar heeft niemand wat aan: de maatschappij niet, maar de jongere zelf al helemaal niet. Ik wil jongeren uit de jeugdzorg laten ervaren dat ze ondanks een problematische start hun leven in eigen hand kunnen nemen. Net als ieder ander. Zíj moeten de keus maken: zichzelf als slachtoffer zien, óf juist trots zijn op wie ze zijn en hun dromen najagen.
Ik was ooit met mijn groep in de bioscoop bij een film over een meisje uit een kindertehuis. Achter ons zat een moeder die tegen haar dochter zei: “Ach, dat vind ik altijd zó zielig, zulke kinderen”. Wat een domme opmerking! Natuurlijk, met een onbezorgde jeugd gaat het natuurlijk allemaal een stuk makkelijker, maar wie zegt dat je meteen zielig bent als je dat niet hebt? Het liefst had ik me omgedraaid en was ik een discussie aan gegaan. Ik deed dat niet. In plaats daarvan schreef ik dit boek. Nog een voorbeeld. Op mijn werk was een jongen die spijbelde, zijn huiswerk nooit maakte en een leraar uitschold. Hij vertelde in de groep dat hij er op aangesproken was en zei er ook bij dat hij geen straf had gekregen. Ik snapte er niets van. Tot ik zijn mentor sprak... Die man zei doodleuk iets als: “Ja, hij gedraagt zich niet altijd even netjes. Maar ik snap wel dat hij het moeilijk heeft. Jullie hebben natuurlijk geen tijd om hem met zijn huiswerk te helpen. En jullie zullen ook wel geen goede computers hebben. Best wel lastig voor die verslagen. Maar als hij ook nog eens leerkrachten gaat uitschelden…er zíjn natuurlijk grenzen!” Mijn mond viel open van verbazing! Hoe bedoel je geen tijd voor begeleiding, geen goede computers? Wie zegt dat? Dat waren zíjn conclusies en zijn leerling maakte daar dankbaar gebruik van. Die jongen was toch niet zielig? Hij was gewoon slim. En zijn leraar trapt er in. Op deze manier kweek je kinderen die later niets van hun leven weten te maken en zich altijd blijven verschuilen achter een moeilijke jeugd. |